منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

معرفی خودروی جدید جک J4 ، محصول آینده کرمان موتور برای بازار ایران

به‌تازگی پای سدان کوچکی از دیار اژدهای زرد به محوطه شرکت کرمان موتور باز شده است. گویا خط تولید این سدان شرقی در حال آماده‌سازی است و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد تا پایان سال شاهد ورود آن به بازار کشورمان خواهیم بود. این سدان کوچک ساخته‌ای از برند محبوب و نام‌آشنای جک بوده و J4 نام دارد.

جک J4 در بازار چین با نام HEYUE A30 فروخته می‌شود؛ اما چرا HEYUE؟ درواقع کمپانی جک ساخته‌های خود را در بازار چین عمدتاً در قالب دو زیر برند به نام‌های HEYUE و REFINE به فروش می‌رساند. برند HEYUE خودروهای ارزان‌تر جک را شامل می‌شود و REFINE هم خودروهای گران‌تر را دربر می‌گیرد. مثلاً جک S5 با نام JAC Refine S5 در بازار چین فروخته می‌شود.

جک J4 برای نخستین بار، ماه نوامبر سال 2012 میلادی و در نمایشگاه خودروی گوآنگژو چین پا به عرصه وجود نهاد و تولید آن نیز یک سال پس از این تاریخ کلید خورد. فرم بدنه آن در مرکز طراحی کمپانی جک در کشور ایتالیا و زیر نظر شخصی به نام دانیل گاگلیون (DANIELE GAGLIONE) طراحی و قالب‌ریزی شد. طراحی بدنه این خودرو تأثیراتی را از برخی ساخته‌های هیوندای اخذ نموده است که این تأثیرات در کابین این خودرو، رنگ و نمود بیشتری به خود گرفته است. پلت فرم مدل J4 مربوط به خودروهای کامپکت کمپانی جک است و از حیث جایگاه، این خودرو در میانه جک J3 و J5 جای می‌گیرد. دو خودرویی که پیش‌تر، در بازار ایران نیز فروخته شدند.

همان‌طور که گفته شد، طراحی بدنه و داخل کابین جک J4 به ساخته‌های هیوندای بسیار شبیه است. مثلاً در بدنه، نمای جلو تا حد زیادی از هیوندای سوناتا نسل ششم و یا سری YF الهام گرفته و اگر از زرق‌وبرق و تناسبات دقیق و برتر نسخه اصلی فاکتور بگیریم، توگویی در جلو با یک نمونه کوچک شده و آب‌رفته از سوناتا YF روبرو هستیم، شکل چراغ‌ها، جلوپنجره و حتی فرم گلگیرها و برآمدگی کاپوت نیز آدمی را به یاد سوناتای نسل ششم می‌اندازد. در عقب هم فرم چراغ‌ها شباهت بسیاری با برادر بزرگ‌تر این خودرو یعنی جک J5 دارد. در کل، نمای خارجی جک J4 از جذابیت درخوری بهره می‌برد و در یک کلام زیبا و عامه‌پسند است.

در داخل، ما با داشبوردی منظم و شسته‌ورفته و با مونتاژی خوب روبرو هستیم که از چیدمان و ارگونومی مناسبی بهره می‌برد و در دو رنگ متفاوت نیز قالب‌ریزی شده است. فرم کلی این داشبورد، شباهت فراوانی با نمونه به کار رفته در هیوندای اکسنت دارد و به‌ویژه در کنسول میانی، این شباهت انکارناپذیر است. در جای‌جای کابین و داشبورد هم جزییاتی به رنگ نقره‌ای به کار رفته است و وجود همین امر جذابیتی دوچندان را برای آن خلق نموده است.

جک J4 با یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم 1.5 لیتر عرضه می‌شود. توان این پیشرانه معادل 111 اسب بخار و گشتاور آن برابر با 146 نیوتن‌متر است. نیروی حاصل از این پیشرانه به‌واسطه یک گیربکس 5 سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌شود. جک J4 در مدت زمانی معادل 13.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد و ماکزیمم سرعت نهایی آن نیز معادل 180 کیلومتر بر ساعت است. فرمان آن از نوع الکتریکی (EPS) است و سیستم تعلیق جلوی آن از گونه مک‌فرسون استرات و عقب هم از نوع محور پیچشی است. ترمزهای جلویی آن از نوع دیسکی بوده و عقب هم از نوع کاسه‌ای است. مصرف سوخت ترکیبی در نسخه با گیربکس دستی آن معادل 5.9 لیتر و در نسخه اتوماتیک 6.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 4 است.

طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 4435/1725/1505 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با 2560 میلی‌متر است. فاصله کف این خودرو از سطح زمین معادل 160 میلی‌متر است که رقم بسیار خوبی برای جاده‌های عمدتاً ناهموار کشورمان است. صندوق‌عقب بسیار جادار این خودرو هم می‌تواند 550 لیتر بار را در دل خود پذیرا باشد. وزن خالص جک J4 نیز معادل 1110 کیلوگرم است.

جک J4 در سه نسخه متفاوت COMFORT،LUXURY و PREMIUM در بازار چین عرضه می‌شود که فول ترین نسخه و یا PREMIUM از تجهیزات شایان توجهی ازجمله کروز کنترل، سانروف برقی، پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش مجهز به سامانه GPS، پاور ویندوز، چراغ‌های اتوماتیک جلو، چراغ‌های بدرقه راننده در نقاط تاریک، آینه داخلی وسط الکتروکرومیک،6 عدد بلندگو، سامانه صوتی با قابلیت پخش CD،MP5 و درگاه USB و IPOD و اتصالات بلوتوث، فرمان چندکاره، کامپیوتر سفری و… برخوردار است.

نسخه PREMIUM جک J4 همچنین به لحاظ ایمنی به اقلامی همچون 6 عدد کیسه هوا ازجمله جلو، جانبی و پرده‌ای، سامانه‌های ترمز ABS و EBD، ستون جاذب انرژی، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، کمربندهای پیش کشاننده، سنسور پارک عقب، قفل ایمنی کودک، میله ضربه‌گیر در درون درب‌ها و… مجهز است.

بهای جک J4 در بازار چین از 62,800 یوآن (9,500 دلار) برای نسخه دستی تیپ پایه آن یعنی COMFORT شروع و به 82,800 یوآن (12,550 دلار) برای نسخه اتوماتیک تیپ فول آن PREMIUM ختم می‌گردد. نکته جالب اینجاست که قیمت این خودرو در بازارهای صادراتی از این ارقام هم کمتر است، مثلاً در امارات این خودرو به بهایی معادل 32 هزار درهم (8,700 دلار) به فروش می‌رسد.

نکته مهم دیگر اینکه، جک J4 برخلاف دیگر برادرانش ازجمله جک S3، رقم فروش جالب‌توجهی را در بازار چین شاهد نبوده است. مثلاً نام این خودرو در لیست 110 سدان پرفروش این کشور در سال 2016 میلادی مشاهده نشد و آخرین آمار فروشی هم که از این خودرو وجود دارد مربوط به سال 2014 میلادی است که در این سال، تنها 11,224 دستگاه از آن به فروش رسید؛ اما چرا خودروهایی همچون جک J4 از ارقام فروش پایینی در کشور مادر خود، یعنی چین برخوردارند؟ شاید دلیل این امر را بتوان در بازار فوق‌العاده رقابتی و متنوع این کشور جستجو نمود که امکان گران‌فروشی و انحصار را برای سازندگان داخلی آن حتی باوجود تعرفه‌های بالای گمرکی سخت محدود می‌کند. مثلاً در مقام مقایسه، برخی از رقبای عمده این خودرو که اتفاقاً همگی آنها در چین نیز ساخته می‌شوند، ازجمله نسخه پایه شورولت آوئو سدان با پیشرانه 1.4 لیتری و 103 اسب بخاری و با دنده دستی معادل 73,900 یوآن (11,200 دلار)، نسخه پایه فورد فیستا سدان با پیشرانه 1.5 لیتری و 110 اسب بخاری و با دنده دستی به بهای 79,900 یوآن (12,100 دلار)، نسخه پایه هیوندای ورنا با پیشرانه 1.4 لیتری 107 اسب بخاری و با دنده دستی به بهای 73,900 یوآن (11,200 دلار) در چین به فروش می‌رسند.

پس به عینه شاهدیم که قیمت چنین رقبایی تا چه اندازه به قیمت جک J4 نزدیک است و در کنارش، مصرف‌کننده چینی هم تا چه میزان از حق انتخاب وسیعی در بازار داخلی خود بهره می‌برد. خریدار چینی خودرو، مجبور نیست رقیبی مشابه با یک خودروی داخلی را به‌صرف جدید بودن، برند بودن و یا حتی کیفیت و یا زیبایی ظاهری بیشتر، به دو یا سه برابر قیمت خودروی داخلی خریداری نماید. قضیه‌ای که به‌خودی‌خود به‌عنوان یک پارامتر منفی تنها به زیان مصرف‌کننده داخلی عمل نموده و فقط به نفع آن دسته از سازندگان و قطعه سازان بی‌خیال و نه‌چندان سخت‌کوش و همچنین دلالان رانت‌خواری تمام می‌شود که خودروسازی را در تنها در فروش گران‌تر و یا احیاناً احتکار خودرو می‌بینید و نه ارائه محصول با کیفیتی که مورد قبول عامه مشتریان در بازارهای داخلی و صادراتی باشد و بتواند رضایت کامل آنها را به خود جلب کند.

در خاتمه، جک J4 در کشورمان مستقیماً با خودروهایی همچون رنو تندر 90 پلاس و برلیانس H220 رقابت می‌کند. قیمت این خودرو هنوز توسط کرمان موتور تعیین نشده است.

                               

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جواب مناسب را در مربع بنویسید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.