منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

شرایط تازه بازار با بازگشایی ثبت سفارش برای نمایندگان غیررسمی

وقتی یک نفر به‌طورمثال ۵۰دستگاه خودرو وارد می‌کند باید برای آن‌ها گارانتی تهیه کند، از آنجا که میزان سرمایه‌گذاریش پایین است، هزینه زیادی ندارد و می‌تواند حاشیه سود منطقی تعیین کند، در نتیجه قیمت‌های پایین‌تری هم خواهد داشت

طبق اعلام مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، شرکت‌های غیرنمایندگی خودرو، از این پس می‌توانند با انعقاد قرارداد خدمات پس‌ازفروش با نماینده رسمی همان خودرو، به واردات اقدام کنند.

درحالی که براساس مصوبه هیات‌وزیران، تنها نمایندگان رسمی می‌توانند خدمات پس‌ازفروش به مشتریان ارائه کنند، ثبت‌سفارش برای شرکت‌های واردکننده غیرنمایندگی رسمی، مجددا فعال شده و امکان ثبت سفارش برای این دسته از واردکنندگان وجود دارد. اما اعلام شرط جدید برای واردات خودرو توسط شرکت‌های واردکننده غیرنمایندگی خودروهای خارجی، شرایط تازه‌ای را هم در بازار اعمال می‌کند.

وجود دو وارد کننده همزمان با شرایط ناهمسان، به قیمت‌گذاری‌های متفاوت می‌انجامد. به گفته کارشناسان، این موضوع هزینه تازه‌ای بر سر راه واردکنندگان غیررسمی می‌گذارد که همان هزینه خرید گارانتی از نمایندگی‌های فروش رسمی است. درعین‌حال واردکنندگان رسمی معتقدند قیمت تمام‌شده غیررسمی‌ها باز هم کمتر خواهد بود و این در بازار، رقابتی غیر برابر ایجاد می‌کند.

یک واردکننده و فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» بیان کرد: «تاثیر این شرط جدید در بازار خیلی سریع خود را نشان نمی‌دهد، اما برای واردکنندگان غیررسمی تعهدی ایجاد می‌کند که چون از فروش سود چندانی نمی‌برند، نمی‌توانند خدمات خاصی ارائه دهند.»

محمود نادی با بیان اینکه در درازمدت منتظر تاثیر این تصمیم بر باراز خواهیم بود، افزود: «وقتی میان دوبخش، رقابتی در واردات ایجاد می‌شود، بخشی که بزرگتر است و هزینه‌های زیادی دارد، باید حاشیه سود منطقی درنظر بگیرد به‌طوری که صرفه اقتصادی داشته باشد.»

وی افزود: «اما وقتی یک نفر به‌طورمثال ۵۰دستگاه خودرو وارد می‌کند که باید برای آن‌ها گارانتی تهیه کند، از آنجا که میزان سرمایه‌گذاریش پایین است، هزینه زیادی ندارد و می‌تواند حاشیه سود منطقی تعیین کند، در نتیجه قیمت‌های پایین‌تری هم خواهد داشت.»

نادی تاکید کرد: «این موضوع، بین دوگروه واردکننده تقابل ایجاد می‌کند.» وی ادامه داد: «در مواردی هم ممکن است اجبار باعث فروش گارانتی شود، اما به ارائه خدمات پس از فروش نینجامد.»

وی تصریح کرد: «همچنین ممکن است خرید گارانتی باعث شود بین خودرویی که از خود شرکت گارانتی شده است و خودرویی که گارانتی برای آن خریداری شده، در ارائه خدمات، تفاوت‌هایی گذاشته شود.»

وی خاطرنشان کرد: «آوردن شرکت‌های خصوصی در بحث واردات و واگذارکردن خدمات پس‌ازفروش آن به شرکت‌های صاحب برند تابه‌حال تجربه خوبی به‌جا نگذاشته است.»

وی اضافه کرد: «معمولا قراردادها بند و تبصره‌های زیادی دارد که مشتری وقت و حوصله نمی‌کند آن را بخواند و امضا می‌کند. این موضوع هنگام استفاده از خدمات پس‌ازفروش برای مشتری مشکلاتی ایجاد می‌کند که به دلیل بی‌اطلاع بودن از مفاد قرارداد است.»

                               

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جواب مناسب را در مربع بنویسید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.