منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

پژو۲۰۷ بخریم یا سایپا کوییک؟ مسئله این است / راهنما

همان‌طور که گفته شد، ازاین‌پس تصمیم داریم طی سری مطالبی تحت عنوان دوراهی به مقایسه‌های کوتاه و ساده‌ای بین خودروهای هم قیمت داخلی بپردازیم. البته در این مطلب قصد مقایسهٔ حرفه‌ای را نداریم چراکه چنین امکانی بدون بررسی خودروها از نزدیک و در دنیای واقعی وجود ندارد، بلکه می‌خواهیم صرفاً گزینه‌های هم قیمت را رودرروی یکدیگر قرار دهیم تا از لحاظ تجهیزات، قیمت و مشخصات فنی با یکدیگر قیاس شده و درنتیجه امکان انتخاب بهتری برای خریداران فراهم گردد. لازم به ذکر است که در سری مطلب دوراهی ملاک مقایسه صرفاً قیمت است و بنابراین ممکن است دو خودرو در یک کلاس قرار نداشته باشند. با این مقدمه به سراغ قسمت دیگری از این سری مطالب می‌رویم که به دو هاچ‌بک ایرانی و نسبتاً جدید بازار کشور یعنی سایپا کوییک و پژو ۲۰۷ اختصاص دارد.

پژو ۲۰۷

خودرویی که تحت نام پژو ۲۰۷ در ایران شناخته می‌شود در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ همان پژو ۲۰۶ است که توسط شعبهٔ برزیلی پژو صورت گرفته است. این خودرو طی چند سال گذشته توسط ایران‌خودرو به تولید رسید و در مقطعی به دلیل تحریم‌ها تولید آن متوقف شد اما چند وقتی است که دوباره تولید پژو ۲۰۷ با تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی آغاز شده است. ۲۰۷ جدید در بیرون به چراغ‌ها و آینه‌های جدید و در داخل به نمایشگر لمسی هفت اینچی و غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی مجهز شده است. در زیر کاپوت این هاچ‌بک ایرانی همان پیشرانهٔ آشنای ۱۶۰۰ سی‌سی TU5 قرار دارد که طبق گفتهٔ ایران‌خودرو ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال این نیرو دو گیربکس مختلف شامل پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. برای سنجیدن مصرف سوخت نیز به اعداد اعلامی سازندگان مراجعه کرده‌ایم که بر این اساس مصرف سوخت ترکیبی ۲۰۷ با پیشرانهٔ حجیم‌تر و البته قدرتمندتر از کوییک کمتر است. در بحث کیفیت نیز با نگاهی به گزارش ارزشیابی خودروها توسط سازمان بازرسی کیفیت می‌توان ۲۰۷ اتوماتیک را با چهار ستارهٔ کیفیت مشاهده کرد که بنابراین از نگاه این سازمان این ماشین یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل است هرچند که شاید در عمل این‌گونه نباشد. ایران‌خودرو چند وقتی است که نسخهٔ سدان ۲۰۷ را هم معرفی کرده و به تارگی فروش و تولید آن‌را هم آغاز کرده است ولی هنوز قیمت آن مشخص نیست.

سایپا کوییک

کوییک در اصل نسخهٔ هاچ‌بک ساینا است که پایه و اساس آن نیز به تیبا بازمی‌گردد. این یعنی در زیر این پوستهٔ متفاوت و کراس مانندِ کوییک، در اصل همان تیبای ۲۵ میلیونی قرار دارد. درهرحال این خودرو در بیرون تغییرات نسبتاً جامعی را تجربه کرده که نمایی متفاوت و تا حدودی زیباتر از دیگر خویشاوندانش بدان بخشیده است. کوییک از همان موتور ۱٫۵ لیتری هشت سوپاپ تیبا استفاده می‌کند که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین این هاچ‌بک ایرانی از لحاظ فنی کاملاً مغلوب رقیب ایران‌خودرویی خود می‌شود درحالی‌که از سوی دیگر مصرف سوخت بیشتری هم دارد. انتقال نیرو در کوییک هم مانند ۲۰۷ توسط دو گیربکس مختلف صورت می‌گیرد که یکی پنج سرعتهٔ دستی و دیگری اتوماتیک CVT است. در مورد کیفیت اما این هاچ‌بک جدید سایپا هنوز توسط شرکت بازرسی کیفیت موردبررسی قرار نگرفته است ولی با توجه به اینکه تیبا و ساینا هردو تنها موفق به کسب یک ستارهٔ کیفیت شده‌اند می‌توان گفت کوییک از لحاظ کیفی هم در پس پژو ۲۰۷ قرار می‌گیرد. سایپا قصد دارد کوییک را در سه تیپ مختلف عرضه کند که یکی دستی و دو تیپ دیگر اتوماتیک هستند و تجهیزات و آپشن‌های کامل تنها در تیپ اتوماتیک بالایی با نام پلاس ارائه می‌شود. تجهیزات ذکر شده در جدول زیر نیز متعلق به همین تیپ پلاس هستند که بنابراین از این لحاظ کوییک کاملاً توانایی رقابت با ۲۰۷ را دارد.

تجهیزات

پژو ۲۰۷ سایپا کوییک
دو ایربگ دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
ترمز ABS و EBD دارد دارد
پایش فشار باد ندارد دارد
هشدار سرقت دارد دارد
قفل اتوماتیک درها دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
استارت دکمه‌ای ندارد دارد
ورود بدون کلید ندارد دارد
کامپیوتر سفری ندارد دارد
دماسنج بیرون دارد دارد
فرمان هیدرولیک الکتریکی
تهویه اتوماتیک دارد دارد
آینه‌های جانبی برقی دارد دارد
دی‌لایت دارد دارد
نمایشگر لمسی دارد دارد
ناوبری دارد دارد
بلوتوث دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
رینگ آلومینیومی دارد دارد

جمع‌بندی

در جمع‌بندی نهایی مقایسهٔ این دو هاچ‌بک ایرانی باید به قیمت آن‌ها توجه کرد یعنی جایی که نسخهٔ اتوماتیک و فول آپشن سایپا کوییک در برابر نسخهٔ دستی پژو ۲۰۷ قرار می‌گیرد؛ بنابراین کسانی که خواهان نسخهٔ اتوماتیک ۲۰۷ باشند باید ۷٫۵ میلیون تومان بیشتر نسبت به کوییک اتوماتیک پرداخت کنند. این در حالی است که قیمت ۲۰۷ اتوماتیک به‌تازگی دو میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است. درهرحال نظر شما در رابطه با این دو خودرو چیست؟ پژو ۲۰۷ قوی‌تر و باکیفیت‌تر اما گران‌تر را برتر میدانید یا کوییک پر آپشن و ارزان‌تر ولی کم‌کیفیت و ضعیف‌تر را؟

پژو ۲۰۷ سایپا کوییک
پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱٫۵ لیتری ۸ سوپاپ
قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۸۷ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ۱۲۸ نیوتن متر
گیربکس دستی ۵ سرعته ۵ سرعته
گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته CVT
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۶٫۶ لیتر (ترکیبی) ۷ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۱ لیتر
طول ۳٫۹۰ متر ۳٫۹۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲٫۴۴ متر ۲٫۴۱ متر
وزن ۱۰۵۴ کیلوگرم ۱۰۶۵ کیلوگرم
رینگ و لاستیک R14-185 R14-185
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی کاسه‌ای
قیمت دستی ۴۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان ۳۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت اتوماتیک ۴۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان ۴۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان

                               

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جواب مناسب را در مربع بنویسید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.