منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

X300 و X400 پلتفرم های جدید سایپا

پلتفرم X300 سایپا

گروه صنعتی سایپا به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان داخلی شناخته می شود که تا به امروز سه محصول ملی را به بازار کشور معرفی کرده است. 

تیبا به عنوان اولین خودرو ملی سایپا شناخته می شود. این خودرو در نسخه هاچبک به تیبا۲ معروف است. پس از آن، این شرکت، ساینا را به عنوان محصول ملی دیگر به بازار کشور معرفی کرد. ساینا همان تیبا اصلاح شده و فیس لیفت است که سال ۹۵ به بازار کشور آمد. حال سایپا به تازگی کوییک را به خط تولید خود آورده و آن را به عنوان سومین محصول ملی خود معرفی کرده است. خانواده تیبا، ساینا و کوییک را می توان جز پروژه X200 دانست.

حال چند وقتی است که برخی خبرها مبنی بر پروژه جدید سایپا برای تولید خودرویی در کلاس بزرگتر و به روزتر در این شرکت شنیده می شود. طبق سابقه خبری پلتفرم های سایپا، واحد تحقیقات این شرکت بر روی پروژه های X300 و X400 فعالیت می کند. اما امروز برخی اطلاعات به دست ما رسیده که هنوز به صورت رسمی از جانب سایپا تایید نشده و تنها برخی منابع خبری از مرکز تحقیقات سایپا این اطلاعات را منتشر کرده اند. بدیهی است که گروه صنعتی سایپا می تواند این اطلاعات را تایید نکند.
شنیده ها حاکی از آن است که سایپا برنامه دارد تا پلتفرم XP90 تویوتا را با همکاری یک کمپانی طراحی خودرو چینی به بازار کشور معرفی کند. XP90 همان تویوتا یاریس سدان یا ویوس نسل دوم است که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تولید شده است. در اواخر عمر این اتاق و شناسه فنی، تویوتا نقشه های کلی و اطلاعات فنی آن را به صورت رسمی به برخی کمپانی های چینی فروخت. یکی از این کمپانی ها گریت وال چین بود که بر مبنا این اتاق، وولیکس C30 را طراحی کرد و به بازار جهانی فرستاد. شنیده ها حاکی از آن است که سایپا قصد دارد تا وولیکس C30 کمپانی گریت وال را به تغییرات ظاهری و جزئی به عنوان یک محصول ملی به بازار ایران معرفی کند.


اما در مورد این پلتفرم، اسرار و جزئیاتی پیش از قطعی شدن منتشر شده است. ابتدا این است که کمپانی گریت وال با همکاری واحد تحقیقات خود توانست تا C30 را با شش کیسه هوا و برخی تغییرات به پنج ستاره ایمنی موسسه C-NCAP برساند. البته استانداردهای این موسسه در آن سال ها آنچنان سخت گیرانه نبود و گریت وال برای حفظ این جایگاه بارها این خودروها در ابتدای هر سال میلادی در بحث ایمنی تقویت کرده است.

حال نکته اینجاست که هدف اصلی سایپا، ساخت خودرویی بر مبنا وولیکس C30 است و آنچنان فعالیتی را بر مبنا تویوتا XP90 انجام نداده است. برای همین در راستای ارزان سازی و اقتصادی نمودن این خودرو، آنالیز اولیه کامپیوتری نشان می دهد که خودرو جدید سایپا هنوز نتواسته تا استاندارد اولیه CE را دریافت کند و هنوز خیلی راه دارد تا بتواند ایمنی حداقلی موسساتی چون Euro Ncap و C-NCAP را دریافت کند.

این خودرو قرار است که با پیشرانه های تحت نظارت AVL تولید شود و یکی از موتورهای از قبل ساخته شده این نشان معتبر قطعه سازی دنیا بر روی محصول جدید سایپا نصب شود. البته که چندی پیش نسخه اولیه این پیشرانه به عنوان موتور ملی جدید سایپا رونمایی شد. این موتور ۱٫۲ لیتر حجم دارد و سه سیلندر ۱۲ سوپاپ است. موتور اتریشی این خودرو، به سامانه توربو مجهز است و می توان قدرت حداکثری ۱۶۰ اسب بخار را از آن خارج نمود.

مدت ها پیش اعلام شده بود که پلتفرم جدید سایپا به محصولی با قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان تبدیل می شود. اما با توجه به قیمت گذاری ۴۲ میلیون تومانی برای کوییک فول آپشن اتوماتیک، احتمال داده می شود که خودرو جدید سایپا بر مبنا وولیکس C30 و با پیشرانه ۱٫۲ لیتری توربو ۱۶۰ اسب بخار، قیمتی حدود ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان را به خود اختصاص دهد.

برخی اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که نتیجه پلتفرم جدید سایپا در قالب یک سدان کوچک، احتمالا تا پایان سال ۱۳۹۹ به بازار ایران وارد می شود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا خودرو جدید سایپا به صورت قطعی بر روی پلتفرم تویوتا XP90 و گریت وال CH041 به بازار می آید و یا خیر؟

اسب بخار

                               

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. حمید

    بسیار مطلب خوبی بود
    تشکر از شما
    سایپا سال ۱۳۹۹ تاژه میخواد ماشین با این مشخصات بده بیرون؟؟ چقد خودروسازهای ما عقبن از دنیا

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جواب مناسب را در مربع بنویسید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.