منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

نقش عرضه و تقاضا در تقویت حاشیه بازار

فارس : معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد تاثیر محدودیت عرضه خودروسازان بر افزایش حاشیه قیمتی در بازار خودرو گفت: تغییرات قیمت بازار متاثر از تغییرات عرضه و تقاضا در بازار و تابع شرایط تاثیرگذار بر این دو مولفه است. وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به افزایش قیمت خودروها اظهار کرد: از اسفند سال ۱۳۹۱ با استناد به بند ۵ ماده ۵۸ مجموعه قوانین و مقررات اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی، تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات (انحصاری) در هر مورد با رعایت مقررات مربوطه به عهده شورای رقابت است، به این ترتیب تنظیم دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت محول شده و بر این اساس، قیمت خودروهای تولید داخل توسط این شورا تعیین می‌شود.

وی افزود: در این ارتباط بررسی تغییرات قیمت با منشأ کارخانه و بازار نشان‌دهنده ثبات نسبی قیمت‌های کارخانه است، به‌طوری‌که برخی تغییرات مشاهده شده در قیمت کارخانه مرتبط با مجوز تغییرات قیمت صادره از سوی شورای رقابت بوده وخودروسازان نسبت به رعایت مصوبات این شورا اقدام کرده‌اند. منایی تصریح کرد: ولی تغییرات قیمت بازار متاثر از تغییرات عرضه و تقاضا در بازار و تابع شرایط تاثیرگذار بر این دو مولفه است. وی خاطر نشان کرد: بررسی‌های به عمل‌آمده در مورد میزان تولید و عرضه شرکت ایران خودرو در ۱۰ ماه سال‌جاری حاکی از افزایش ۴/ ۱۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت اضافه کرد: همچنین ایران خودرو به منظور کاهش التهاب بازار در روز ۲۱ بهمن نسبت به عرضه ۱۱ هزار دستگاه خودرو در قالب فروش اقساطی اقدام کرده و دلیل متقنی مبنی بر کاهش عمدی و برنامه‌ریزی شده از سوی شرکت‌های خودروساز وجود ندارد.

                               

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جواب مناسب را در مربع بنویسید *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.